De onstuimige groei van de wereldluchtvaart en de toenemende terreurdreiging baren toezichthouders en verkeersleiders zorgen. VN-organisatie ICAO wil dat de veiligheidsmaatregelen op en rond vliegvelden worden aangescherpt, ‘veiligheid op luchthavens moet beter’.
Met de brancheorganisatie van luchthavens ACI heeft ICAO een overeenkomst gesloten om de veiligheid op luchthavens op een hoger niveau te brengen. ,,Dat kan door meer samenwerking, aangepaste processen, betere systemen en zwaardere controles”, aldus de woordvoerders. Topman Tony Tyler van de mondiale vereniging van vliegmaatschappijen IATA waarschuwt voor een ‘achterhaald Air Traffic Management’ in Europa, nu het aantal luchtreizigers volgens hem tussen dit jaar en 2034 wereldwijd zal verdubbelen tot 7 miljard. ,,Het vliegverkeer wordt veel drukker. Luchthavens moeten zich daar tijdig op voorbereiden.”
In Nederland gaat de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) Schiphol dit jaar doorlichten, omdat het aantal ernstige incidenten zoals bijna-botsingen te hoog is. Ook de doorgeschoten milieuwetgeving is volgens ingewijden aan herziening toe.
Extra risico’s
Zo wijst operationeel directeur Robert van Diemen van Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) erop dat de strenge geluidregels rond Schiphol extra risico’s met zich mee kunnen brengen. ,,Wij moeten verplicht bepaald baangebruik hanteren om hinder voor omwonenden te beperken, maar dat is niet altijd de beste optie”, meent hij. Van Diemen roept de OVV op in het Schipholonderzoek ook te kijken naar de regelgeving, die soms haaks staat op de veiligheid. In het overleg- en adviesorgaan ‘Omgevingsraad Schiphol’ zijn volgens hem afspraken gemaakt over voorkeursbanen om de overlast bij starts en landingen terug te dringen. Om de afhandeling van alsmaar meer vliegtuigen in goede banen te leiden heeft LVNL volgens Van Diemen diverse waarschuwingssystemen in gebruik genomen, waaronder RIASS (onverwachte vliegtuigen of voertuigen op de baan) en GARDS om botsingen boven Schiphol bij plotselinge doorstarts van landende toestellen te voorkomen.
Parallelle banen
,,Schiphol is een complexe luchthaven, doordat de zes banen deels naar elkaar toe lopen. We hebben het liefst parallelle banen, zoals de Zwanenburg- en Polderbaan. Dat is veiliger”, aldus Van Diemen. Er wordt in de toekomst ook al rekening gehouden met een parallelle Kaagbaan. Het tekort aan luchtverkeersleiders in Nederland is volgens hem ook nog altijd niet opgelost. ,,Het is zaak om snel op sterkte te zijn om nieuwe systemen te kunnen ontwikkelen.” Dit moeilijke dossier ligt in Den Haag vanwege de Wet Normering Topinkomens. Verkeersleiders zijn hoog gekwalificeerde veelverdieners (tot wel twee ton) die schaars zijn en ook in het buitenland kunnen werken. Ze stoppen op hun 55e. Schiphol, dat dit jaar meer dan 60 miljoen passagiers verwacht, maakte de eerste maanden van 2016 een groei van circa 10% door. Vorig jaar ging het in Europa om een stijging van bijna 6%. Istanbul is de snelst groeiende luchthaven.
Bron: TMG
Realisatie door Studio Dircken